HAFTasia gierczak

źródło: http://blog.tattoodo.com/


Szczypta historii nikomu nie zaszkodzi :)

Ludowy haft i koronka związane były w przeszłości wyłącznie ze strojem. 
Chociaż z bogatym zdobnictwem i haftowaną odzieżą u zamożniejszych chłopów spotykamy się już w XVII i XVIIIw 
to rozkwit haftu następuje dopiero w XIX i XXw wraz z rozwojem strojów ludowych. 

Pod względem techniki polskie hafty ludowe można podzielić na dwie podstawowe grupy: 
- do jednej zaliczamy tzw. hafty liczone, związane ściśle ze strukturą płótna (haft tkany i przewlekany wzdłuż nitek wątku, krzyżykowy), 
- do drugiej – hafty nakładane na materiał swobodnie i nie związane z jego budową (haft o ściegu płaskim, wodnym, dzierganym lub łańcuszkowym).

Starsze hafty liczone charakteryzują się geometryzacją motywów o kształtach wolut, krzyżyków, gwiazd, kółek, rombów, linii łamanych oraz zgeometryzowanych roślin. Hafty te, znane dawniej na terenie całej Polski, występowały głównie na koszulach, gorsetach i sukmanach. Hafty swobodnie nakładane, powszechne również na terenie całego kraju, odznaczają się większą swobodą i miękkością konturów oraz są wykonywane za pomocą wielu skomplikowanych ściegów i dużej ilości kolorów. Nawiązują często do hafciarstwa renesansowego i barokowego oraz do haftów ogólnoeuropejskich XIX i XXw. Wykonywane są różnokolorowymi nićmi wełnianymi, bawełnianymi, lnianymi, jedwabnymi i złotymi na batyście, aksamicie, płótnie, suknie, skórze i jedwabiu. Do tego typu haftów należą również wypukłe hafty srebrne i złote, które przeszły do ludu z klasztorów i miast.

Spośród wielu odmian, znanych jeszcze dziś, na wyróżnienie zasługuje przede wszystkim haft grupy etnograficznej Krupiów z okolic Pułtuska. 
Jest to haft geometryczny koloru czarno-czerwonego lub białego, stosowany na kołnierzach i rękawach białych koszul kobiecych. 
Typowe motywy tego haftu, zakomponowane odpowiednio na powierzchni zdobionej, to przede wszystkim kółka ze szprychami, kropki, linie faliste 
lub łamane, wiatraczki, ząbki itp.

Podobne w typie, ale odmienne w kompozycji są koszulowe hafty łańcuszkowe czarne lub czerwone w formie wolut na obszarze wideł Wisły i Sanu, geometryczne hafty polskiego pogranicza wschodniego w Lubelskiem oraz hafty o zgeometryzowanych ornamentach roślinnych na Śląsku i w Polsce centralnej na Mazowszu zachodnim. Bogato przedstawiają się również hafty o motywach geometrycznych i roślinnych na odzieży górali tatrzańskich. Szczególnie różnobarwną kompozycję reprezentują tzw. parzenice haftowane na przodzie nogawek spodni. Również sukmany i kamizele górali 
są haftowane w kwiatowe motywy.
Hafty te wykonywane są przez mężczyzn hafciarzy.

Odrębną pozycję wśród ludowych haftów zajmują hafty tiulowe, wywodzące się z koronek XV w., rozpowszechnione na wsi polskiej w XIX w. z chwilą pojawienia się tiulu produkcji fabrycznej, dziś spotykane są głównie w czepkach kobiecych.


Bibliografia:
B. Kowalska, Dzieje Sztuki Powszechnej, Warszawa 1986
"SOROCZKA I" - wersja współczesna


Pomysł haftu zaczerpnięty z soroczek czyli ludowych koszul ukraińskich. Wzór własnej "konstrukcji" graficznej.
Praca została wykonana metodą haftu krzyżykowego na kanwie DMC Aida 18 muliną DMC nr 817. 
Gotowy haft naszyto na bluzkę lnianą. 
Typowe karpackie soroczki były haftowane bezpośrednio na tkaninie, z kórej zostały uszyte.

Realizacja: 15 sierpień - 24 wrzesień 2015r.

Obok fotki z realizacji:
"Współczesny Łowicz" - komplet biżuterii

Pomysł haftu został zaczerpnięty z tradycyjnych pasiaków łowickich. 
W wersji oryginalnej, historycznej pasiaki były wykonywane jako wełniana forma tkacka. Z tak utkanego materiału szyto głównie spódnice kobiece.

Komplet wykonanej przeze mnie biżuterii składa się z naszyjnika 
i kolczyków. Całość została wykonana nićmi DMC na podkładzie z kanwy DMC Aida 14 haftem malarskim znanym również pod średniowieczną nazwą akupiktura.

Realizacja: wiosna 2015r.                                           
"SOROCZKA II" - wersja współczesna


Kolejny pomysł haftu zaczerpnięty z soroczek czyli ludowych koszul ukraińskich. Wzór własnej "konstrukcji" graficznej.
Praca została wykonana metodą haftu krzyżykowego na kanwie polskiej o rozmiarze 16, muliną DMC nr 900. 
Gotowy haft został wszyty w środkowy pas pleców koszuli płóciennej.


Realizacja: wiosna/lato 2016r.                               
"EWOLUCJA" pasiaka łowickiego na przełomie XIX i XX wieku


Praca wykonana metodą haftu gobelinowego na kanwie gobelinowej Zweigart 14 mulinami: DMC, Ariadna i Anchor. Natchnieniem dla tej realizacji były wełniane pasiaki łowickie tkane na przestrzeni lat pomiędzy rokiem 1860 a 1939.
Pomysł zaczerpnięty z....fotografii stron książki zamieszczonej 
w internecie. Niestety nie wiem czyjego autorstwa. Na jej podstawie opracowałam dość luźną interpretację haftu. 


W aktualnym, nowoczesnym wydaniu staną się częścią tzw. sztuki użytkowej w postaci folkowej torby uszytej z filcu.

Praca wykonywana z myślą o VII Ogólnopolskiej Wystawie Haftu Krzyżykowego ZŁOTA IGŁA.

Realizacja: zima 2015 - lato 2016                             Obok fotki z realizacji: